Levensbehoeften
Welke zijn dat en wat gebeurt er bij een verstoring?

Afgelopen woensdag rondde ik de Body Mind Practitioner van de Eerste Verdieping in Zoetermeer af. Ik volgde een prachtige reis langs alle levens- en ontwikkelingsbehoeften van de mens. Levensbehoeften zijn behoeften die we vanaf de geboorte tot en met kind zijn gaan ontwikkelen, maar die niet altijd vervuld kunnen worden om wat voor reden dan ook. De levensbehoeften zijn: verbinding, afstemming, vertrouwen, autonomie, relaties, intimiteit & seksualiteit.
Moeten
Na woensdag kwam de donderdag. 's Ochtends vroeg reed ik met de Body Mind Practioner nog in mijn gedachten naar school en ik bedacht me hoeveel 'moeten' er in het onderwijs zitten. We moeten leerdoelen halen, we moeten een thema verzinnen, we moeten de Cito afnemen, we moeten resultaten behalen en ga zo maar door. "Ik moet nog even nakijken," hoor ik mezelf zeggen als ik na schooltijd eigenlijk snak naar ont-moeten via een kop thee met een collega. En: "Nee, dat lukt niet, ik moet door naar de informatiebijeenkomst van de kennismakingsdagen."
Moeten en ont-moeten
Op dinsdag en woensdag was ik aan het 'ont-moeten'. Op donderdag en vrijdag was ik vooral bezig met 'moeten'. Om vervolgens op zaterdag en zondag in een nieuwe rol als assistent trainer bij de nieuwe Body Mind Practitioner weer te mogen 'ont-moeten'. Een golfbeweging waarin het moeten soms best ok is, maar waarvan je niet te veel
moet
hebben, omdat je anders steeds verder van je wezenlijke ik af gaat.
Levensbehoeften en potentieel
De levensbehoeften laten me niet los en ook dat heeft met mijn werk op school te maken. Als de levensbehoeften maar lang genoeg verstoord zijn, stopt het ontwikkelen van kwaliteiten. Als we echt het potentieel van een kind willen aanboren, moeten we naar mijn idee dus veel meer op levensbehoeften dan op cognitieve vaardigheden gaan zitten.
Cognitieve vaardigheden
Op het nieuws hoor ik dat er zoveel jong volwassenen met psychische problemen kampen en dat de wachtlijsten in de zorg oplopen. Met alles wat ik nu weet over de levensbehoeften van een mens, kan ik dan alleen maar denken: Hoe krom kunnen we bezig zijn? Aan de ene kant zijn we kinderen met name cognitieve vaardigheden aan het leren. En als ze uit het schoolsysteem rollen, weten ze vervolgens niet wat ze nu eigenlijk echt kunnen en hoe hun lichaam werkt. Daardoor ontstaan psychische klachten en een gezondheidszorg die onder druk komt te staan.
Wat voor soort maatschappij?
Er wordt in het onderwijs met name gestuurd op rekenen en taalonderwijs. Goed rekenen, begrijpen wat je leest en correct kunnen spellen, zijn inderdaad nodig om je te kunnen redden in de maatschappij. Toch vraag ik me wel eens af: Werkt het? Welke behoefte ligt er achter de problemen die we op dit moment in de maatschappij ervaren? Het onderwijs ervaart een enorme tijdsdruk en veel 'moeten', het personeelstekort lijkt alleen maar groter te worden en binnen klassen zijn er nogal wat kinderen met gedragsproblemen. Welke signalen geven zij af? Kunnen we niet veel beter op die signalen inspelen?
Inspiratie
Door de Body Mind Practitioner heb ik weer zoveel inspiratie gekregen om iets mee te doen. Ik sprak uit dat ik weer wat meer met coaching en schrijven wilde doen. En daar ga ik me aan houden. Dit blog is weer een eerste stap om mezelf serieus te nemen. Ik vertrouw erop dat de volgende stappen zich vanzelf zullen aandienen. Meer blogs zullen volgen en ergens komt er een moment dat ik me weer ga inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Stap voor stap, als ik er zelf klaar voor ben. Waar zou jij op dit moment meer aandacht aan willen schenken? Waar ga jij van stralen? Welke eerste stap ga jij daarvoor nemen?
Stralende groet,
Karin de Graaf
PS: Leuk dat je meehelpt de wereld een stukje stralender te maken!